جراحی اسلیو معده که به نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می‌شود، یک عمل جراحی لاغری است که شامل برداشتن بخش بزرگی از معده می‌باشد. در طول این عمل تا 80 درصد حجم معده برداشته شده و تنها یک معده کوچک که شبیه آستین پیراهن است باقی می ماند. انجام این عمل می تواند به افرادی که شاخص توده بدنی بسیار زیادی دارند کمک کند تا به سلامتی دست یافته و زندگی بهتری داشته باشند. در این مقاله با مهم ترین مزایای عمل اسلیو معده و زندگی بعد از آن بیشتر آشنا خواهید شد.

شهرسالم / به نقل از سلامت نیوز ، ۱٫ بهبود کلی سلامت جسمانی افراد کاندید

زندگی بعد از اسیلو معده با تغییرات جسمانی سریع شروع می شود. حتی زودتر از اینکه شما به ظاهری بهتر و متناسب تر دست یابید، مزایای مرتبط با سلامت فیزیکی را تجربه خواهید کرد. به عنوان کسی که اسیلو معده انجام می دهید از نظر فیزیکی باید منتظر مزایای سلامتی زیر باشید:

درمان بیماری های مرتبط با چاقی

یکی از مهمترین مزایای عمل اسلیو معده بهبود سلامت جسمانی است. چاقی با طیف وسیعی از بیماری ها از جمله دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آپنه خواب، درد مفاصل و … مرتبط است. جراحی اسلیو معده می تواند با درمان چاقی به کاهش یا از بین بردن این بیماری ها کمک کند.

کاهش خطر ابتلاء به بیماری ها

مطالعات نشان داده اند که جراحی اسلیو معده می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود که این مساله می تواند از طرق مختلف برای سلامت جسمانی فرد مفید باشد. به عنوان مثال، کاهش وزن می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد، خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی را کاهش دهد و حتی خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. علاوه بر این، کاهش وزن می تواند به تسکین درد مفاصل و آرتروز کمک کند..

افزایش قدرت سیستم ایمنی

علاوه بر کاهش و یا درمان بیماری های مرتبط با چاقی، جراحی اسلیو معده همچنین می تواند عملکرد سیستم ایمنی فرد را تقویت کند. این مساله به این دلیل است که چاقی همواره با بروز التهاب مزمن در بدن همراه است و التهاب می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند. کاهش وزن می تواند التهاب را کاهش داده و مقدمات یک پاسخ ایمنی سالم که منجر به بهبود سلامت کلی می شود را فراهم می آورد.

۳٫ افزایش سلامت روان

یکی از خوبی های زندگی بعد از عمل اسلیو معده بهبود سلامت روان افراد است. از آنجا که چاقی با افزایش خطر افسردگی و اضطراب و همچنین اختلالات شناختی مانند از دست دادن حافظه مرتبط است، کاهش وزن می تواند به کاهش این علائم و بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

از مزایای عمل اسلیو معده این است که علاوه بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب، می تواند انگیزه و احساس کنترل بر زندگی فرد را نیز افزایش دهد. در واقع برای اینکه نتایج عمل قابل دستیابی باشند، تغییر قابل توجهی در شیوه زندگی، از جمله رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی و …. نیاز است که حتما باید انجام شود. بعد از انجام دادن این فعالیت ها وضعیت روحی و روانی افراد بسیار بهتر می شود.

فکت:

علاوه بر موارد بالا، جراحی اسلیو معده می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد، سطح استرس را کاهش دهد و انرژی و نشاط را افزایش دهد. همه این مزایای عمل اسلیو معده می تواند به بهبود سلامت روان و بهزیستی کلی کمک کند.

۴٫ بهبود عادات غذایی در عین لذت بردن از وعده های غذایی

از جمله مهم ترین مزایای عمل اسلیو معده کمک به بهبود عادات غذایی است. معمولاً قبل از جراحی، بسیاری از افراد با هوس خوردن غذاهای ناسالم و ناتوانی در کنترل میزان غذای مصرفی دست و پنجه نرم می کنند. اما جراحی اسلیو معده می تواند به کاهش این هوس ها و افزایش آگاهی از اندازه وعده ها و انتخاب غذای مناسب تر کمک کند.

پس از عمل اسلیو معده، افراد باید یک برنامه غذایی توصیه شده را برای کمک به کاهش وزن و اطمینان از بهبودی بهتر دنبال کنند

فکت:

بیش از ۷۰ درصد از افراد در زندگی بعد از عمل اسلیو معده خود گزارش می دهند که کیفیت غذای مصرفی آن ها بالاست، غذای سالم می خورند و از خوردن همان میزان غذا کاملا راضی هستند.

۵٫ پایدار بودن روند کاهش وزن (از اصلی ترین مزایای عمل اسلیو معده)

یکی از نگرانی هایی که بسیاری از افراد در مورد عمل اسلیو معده دارند، احتمال بازگشت وزن پس از جراحی است. با این حال، ثابت شده زمانی که عمل اسلیو با دنبال کردن توصیه های جراح توسط بیمار و تغییرات سبک زندگی ترکیب شود، کاهش وزن پایداری در پی خواهد داشت.

پس از جراحی، افراد باید تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی خود (از جمله دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم) ایجاد کنند. این افراد همچنین باید در ویزیت های منظم دوره ای با حضور جراح لاغری خود شرکت کنند. با شرکت در این جلسات از پیشرفت آن‌ها اطمینان حاصل شده و به مشکلاتی که ممکن است برایشان در زندگی بعد از عمل اسلیو معده پیش بیاید رسیدگی خواهد شد. اگر غیر از این باشد، حتی اگر بیمار نزد بهترین جراح اسلیو جهان هم عمل کرده باشد نمی تواند تضمین کند روند کاهش وزنش پایدار باشد.

فکت:

با پیروی از دستورالعمل هایی که جراح به بیماران می دهد، آن ها می توانند متابولیسم خود را بهبود بخشند، خطر بازگشت وزن را کاهش دهند و احتمال کاهش وزن پایدار را افزایش دهند این ویزیت ها می تواند مزایای عمل اسلیو معده را تا سالیان طولانی پس از عمل حفظ کند.